Voorlezen

Boekjes lezen met een baby van vier maanden? Die begrijpt daar toch helemaal niks van? ´Dat blijkt niet waar te zijn .....vanaf vier maanden nemen baby´s klanken op die ze koppelen aan de plaatjes en later aan woorden. Harde-kaftboekjes, plastic badboekjes, stoffen boekjes...ze kijken er naar, luisteren naar de woorden, knabbelen eraan, betasten het boekje en soms scheurt het boekje zelfs. Geen probleem......het gaat immers om wat je uitdraagt bij het samen lezen van een boekje. Het gaat niet om het boekje zelf.´Pedagogisch medewerkster bij Kiekeboe, Juliët Morshuis, kan er enthousiast over vertellen.´Het is wetenschappelijk bewezen dat kinderen die vanaf vier maanden vijftien minuten per dag voorgelezen worden met een aanmerkelijk grotere woordenschat naar de basisschool gaan dan kinderen die nooit een boek ingezien hebben, laat staan aan wie nooit voor gelezen is.´

Juliët zit vol ideeën. Zo lijkt het haar goed realiseerbaar voor elke locatie een voorleestent aan te schaffen. Lezen in de tent, dat kan zowel binnen als in de zomer buiten. Ook samen een boeken top-tien samenstellen is een haalbaar idee. En zo heeft ze ook ideeën voor de nationale voorleesdag en de kinderboekenweek. ´Hoe jonger kinderen met taal en lezen geconfronteerd worden, des te beter zich hun taalniveau zich ontwikkelt.

Ook ouders gaan we informeren over het grote belang van voorlezen. Het taalgebruik van de ouders is het meest bepalend voor de taalontwikkeling van jonge kinderen. Dus ook buitenlandse ouders die thuis niet in onze taal met hun baby communiceren willen we stimuleren toch met de kinderen te lezen. In hun eigen taal. Als ze dan op het dagverblijf de plaatjes die ze gezien hebben aan Nederlandse woorden koppelen heeft het zeker zin.  Alles is beter dan niét communiceren met en en niét voorlezen aan je kind, is Juliët´s stellige mening.´