Voorschoolse educatie

In het kinderdagverblijf werken we aan voorschoolse educatie.
We stimuleren de sociale-, emotionele-, motorische- en cognitieve vaardigheden van de kinderen.

We werken met thema's, waarin we door het aanbieden van veel verschillende activiteiten de ontwikkeling stimuleren. Net als bij al onze andere activiteiten doen we dit vanuit de beleving. Kinderen leren vanuit de beleving. Eerst doen en voelen hoe het is, en dan begrijpen. Voor elk thema hebben we zelf een themakoffer samengesteld met daarin boeken, liedjes en andere materialen.

We behandelen gedurende het jaar zeven vaste thema's. In de kalender kun je zien wanneer we aan welk thema werken.
We vinden het heel belangrijk dat kinderen zich veilig en geborgen voelen. Dat is de basis van waaruit wij werken en ons uitgangspunt om het ontwikkelingsproces van de kinderen te ondersteunen en te stimuleren.
We hebben een breed en gevarieerd activiteiten aanbod aan activiteiten, want ieder kind is uniek. Zo kunnen onze ervaren leidsters goed inspelen op de belevingswereld van de kinderen. We werken regelmatig in kleine groepjes, zodat de kinderen veel individuele aandacht krijgen. Met name voor de kinderen die wat extra ondersteuning nodig hebben is dit fijn.

We maken gebruik van de piramidemethode. Deze methode ondersteunt en versterkt onze manier van werken. De leidsters van de oudste peutergroepen hebben de piramide-opleiding gevolgd en passen met veel enthousiasme de daar geleerde ideeën toe. Bovendien volgen ze regelmatig cursussen om hun deskundigheid nog verder te vergroten.
Omdat veel basisscholen ook met voorschoolse educatie werken, veroopt door deze manier van spelend leren de overgang naar de basisschool meestal bijzonder soepel. 

Bij elke oudste peutergroep hangt een folderhouder met informatie over het maandthema. Deze informatie kun je meenemen naar huis. Bovendien vind je op deze site alle informatie over het thema en kun je de liedjes aanklikken om die samen met je kind thuis ook te zingen

Natuurlijk willen we graag weten hoe het ontwikkelingsproces van de kinderen verloopt. Daarom vullen we elk jaar rond de verjaardag een ontwikkelingsverslag in. Dit verslag geeft een goed beeld van de ontwikkeling van het kind. Ook schrijven we regelmatig in de mappen van de kinderen. In de opeenvolging van de verschillende stukjes krijgen wij en de ouders een goed beeld van de ontwikkeling. Als de kinderen drie jaar zijn doen we als de ouders accord zijn een speelse toets, die ontwikkeld is door de CITO-groep. Wanneer de kinderen vier jaar zijn vullen een overdrachtformulier van peuter naar kleuter in, dat we met jullie toestemming rechtstreeks naar school versturen. Dit alles bij elkaar vormt ons kind-volgsysteem.

Thema Groot en Klein

Jonge kinderen krijgen voortdurend te maken met de begrippen; groot en klein, lang en kort, dicht bij en ver weg, enz.

Wij vinden het onze taak de kinderen op een speelse manier te leren wat deze begrippen inhouden en ze hier bewust van te maken.
In deze informatie vertellen we jullie graag wat we tijdens het behandelen van dit thema allemaal doen.

Eigenlijk passen we dit thema overal in toe! Als de kinderen aan tafel zitten en we schillen het fruit, snijden we grote en kleine stukken. De kinderen kunnen dan het fruit sorteren op een groot en een klein bord. Of we maken de schil van de appel heel lang en heel kort.

We praten met de kinderen over deze begrippen en lezen boeken voor die erover gaan. Goede boeken over deze begrippen zijn bijvoorbeeld: Dikkie Dik: Het open en dicht boek, Muis groot, muis klein en De kleine muis en de grote rode appel.

Heel veel dagelijkse dingen passen bij dit thema. We zijn er dan ook telkens mee bezig en daar hebben we niet eens speciale materialen voor nodig.

We hebben een tafel in de groep gezet en die in twee delen verdeeld doormiddel van een lijn. Aan de ene kant van de lijn hangt een plaatje van een olifant (dus groot) en aan de andere kant van de lijn een plaatje van een muis (klein). We laten een aantal kinderen speelgoed uit de groep verzamelen. Samen gaan we kijken wat aan welke kant van de tafel hoort te liggen (bijv. een grote auto en een kleine auto, grote stift kleine stift, etc.). We leggen ze naast elkaar en vragen de kinderen 'welke is groter? welke is kleiner?'
Ook plakken we grote en kleine voorwerpen op papier, kijken naar de grote en de kleine vissen, enz.enz. Kortom, teveel om op te noemen.

's Middags bij het eten van de crackers hebben we twee verschillende soorten crackers. De ene is klein en de andere groot. Ook hier ben je bezig met de begrippen van dit thema.

We zingen heel veel liedjes over groot en klein. Liedjes die we bijvoorbeeld zingen zijn:

Jongens meisjes

Jongens, meisjes aan de kant, want daar komt de olifant!
Grote voeten, grote oren en een lange slurf van voren!
Jongens meisjes aan de kant, want daar komt de olifant!

 

Klein muisje

Ik ben een heel klein muisje en dans graag in het rond.
Dan kom ik uit mijn huisje en spring hoog van de grond!
Maar roept de poes 'miauw', dan kruip ik in mijn holletje! Gauw!

 

Grote klokken

Grote klokken zeggen bim bam bim bam
Kleine klokken zeggen tikketakke tikketakke
En die kleine polshorloges tikketakketikketakketikketakketik!

Thema Lente

In de lente praten we over verschillende begrippen die passen bij het thema.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan de begrippen: dier, kuiken, lam, kalf, big, geboren worden, broeden, bloeien, etc.We gaan samen met de kinderen onderzoeken wat deze begrippen inhouden. We planten bijvoorbeeld zaadjes in een bakje met aarde. Deze geven we elke dag water en kijken goed wat er gebeurt. Ook hebben we bloembollen in de groep, die wonder boven wonder elke dag groter worden en waar zelfs een prachtige bloem aan komt! We zingen hier een liedje bij: 

Rode stippen

Rode stippen op een ei
En een mooie strik erbij.

Ik heb een ei voor jou
en een ei voor mij.
Welke kleur kies jij?

Samen maken we een lentetafel in de groep, met een gezellig lentekleed erop! Alle kinderen mogen wat meenemen voor deze tafel, alles wat met lente te maken heeft. Er liggen eieren, kuikens en kippen op de tafel. Aan de hand van de plaatjes kunnen we heel goed zien wat er met een ei gebeurt en dit met onze poppenkastkip naspelen. Soms gaan we met z'n allen even bij de tafel kijken en zingen we liedjes waarbij we van alles uitbeelden.

Het ei

De kip was zo blij en legde toen een ei
Het ei brak open, wat kwam daar uit gekropen
weetje wat het kuiken riep: piep piep, piep piep!

Lente is overal toe te passen! Buiten op straat, kijk maar naar de bomen, zie je de knopjes al? Of bij de kinderboerderij, zijn er al jonge dieren geboren?

De lente

Ik weet dat de lente komt, ik weet het wel heel zeker
Ik weet dat de lente komt, waarom waarom waarom?
Wie heeft jou dat verteld? Het lammetje, het lammetje.
Wie heeft jou dat verteld? Het lammetje in het veld.

Wiederkewei

Wiederke wiederke wei
een kuiken in het ei.
Wiederke wiederke wuit
het kuiken kruipt eruit.

 

En natuurlijk komt de paashaas op groede vrijdag eitjes voor ons verstoppen!

Er zijn ook heel veel leuke boeken over de lente, voorbeelden zijn:
Kom uit het ei, kleintje Shen Roddie en Frances Cony
Dottie's eieren Julie Sykes
Kinderboerderij Betty Sluyzer en Mies van Hout

Thema vorm en kleur

Klein rood autootje

Klein rood autootje, waar breng je ons naar toe?
Naar alle lieve kindren, en naar de Kiekeboe.
En de handen gaan van klap klap klap,
en de voeten gaan van stap stap stap.
Klein rood autootje, waar breng je ons naar toe?

 

De hele dag door komt het thema aan bod, bijvoorbeeld ook met het brood eten tussen de middag. Welke vorm heeft het kuipje smeerkaas, welke het blikje smeerworst, welke kleur heeft de jam? De kinderen kunnen alles heel goed benoemen en leren zo ook beter waarnemen.

Wat een kleuren en vormen hebben we om ons heen. Dat realiseren we ons eens te meer als we bezig zijn met het thema vorm en kleur.

Samen met de kinderen doen we allerlei activiteiten, zingen versjes en lezen verhaaltjes over vormen en kleuren.

De clown Tito is ook altijd van de partij. Hij heeft een enorme keus aan neuzen en daarmee hebben we samen met de kinderen de grootste lol.

Van gekleurde snippers papier maché maken we allerlei vormen en we vertellen elkaar welke kleur de auto’s of de fietsen van de papa’s en mama’s hebben.

Het mooiste is dat we echt kunnen toveren met kleuren: we slijpen de kleurpotloden, de kinderen mogen het slijpsel zonder het hout over het papier wrijven, waarbij de verschillende kleuren elkaar deels mengen en, hokus pokus pilatus pas .....  we hebben een prachtig kunstwerk! 

Helemaal spannend vinden de kinderen het schilderen van kleuren en vormen op de deuren. Tijdens deze themaweken is onze groepsruimte één groot kleuren- en vormenfeest.

Lekker smullen hoort er natuurlijk ook bij: welke vla vind je het lekkerste? de gele of de roze?
En kun je proeven dat dit fruit rood is en dit geel? Wat een soorten fruit en wat een kleuren en vormen!

Een leuk boek over dit thema is het Kleurenfeest van Marianna van Tuinen.

Thema water

Water is het levengevende element van onze aarde. En wij vinden het onze taak om kinderen op spelende wijze te laten ontdekken wat water is en waar het voor is en wat je er allemaal mee kunt doen. In deze informatie willen we jullie vertellen welke activiteiten we tijdens het behandelen van dit thema allemaal uitvoeren.

Samen maken we een themahoek, prachtig ingericht met een strand en allemaal foto's die met water te maken te hebben.

Visje, visje

Visje visje in het water,
visje visje in de kom.
Visje kan niet praten,
visje visje draai je om.

Buiten is spelen met water natuurlijk het leukste. We verven met de kwasten en sproeien alles lekker nat met de plantenspuit. In het de zwembadjes die we opzetten als het echt warm weer is, kun je heerlijk spetteren en oei ...wat is het spannend om door de straal van de waterspuit te rennen!

Binnen aan tafel praten we over wat nat en droog is en wat je met water allemaal kunt doen, zoals wassen en drinken. Water komt uit de lucht als regen. Da komt het in de zee, op de aarde en in de meren. We laten dat door grote buizen lopen en zo komt het ons huis in en .... zomaar uit de douche om je te wassen. Als je water en zand mengt, krijg je modder. Dat is fijn om mee te spelen! En kijk! de boot drijft, maar de steen zinkt. Als we water koken, wordt het warm. En als we het bevriezen wordt het zomaar ijs! Niet zo'n lekker ijsje, die worden gemaakt van fruit en water. Natuurlijk smullen we daar ook van!
Als je water uit een flesje drinkt, zitten er soms bubbeltjes in. Voel maar eens hoe dat prikt op je tong.
Planten willen ook graag water. Daar drinken ze van. Kijk maar eens hoe heerlijk ze het vinden!

Wat een mooie schelpen hebben we! Als je de grote bij je oor houdt, hoor je de zee en de golven die op het strand spoelen.
Daar hebben we een mooi liedje over:

Zand op je boterham

Wie komt er bij mij taartjes eten, taartjes aan het strand?
'k Heb grote  en kleine met krenten en rozijnen en van het allerbeste zand.

We maken ook de mooiste kunstwerken met water en verf. Door het water wordt de verf zo dun, dat je hem door een rietje kunt blazen. Zo maak je prachtige vormen op je schilderij!
En wat dacht je van onze mooie regenboogvissen?


Mooie boeken over dit thema zijn:
De mooiste vis van de zee
Pietertje pet aan het strand
Plons

Het boek Plons vinden we helemaal geweldig. We spelen het verhaal na en dan springen de dieren zo pardoes de vijver in!

Thema verkeer

Verkeer is in ons leven van alledag niet meer weg te denken.

Ook jonge kinderen krijgen hier al voortdurend mee te maken.
Wij vinden het onze taak de kinderen op een speelse manier bewust te maken van verkeer en vervoermiddelen. In deze informatie vertellen we jullie graag wat we tijdens het behandelen van dit thema allemaal doen. 

Als we er allemaal zijn en aan tafel zitten, vragen we de kinderen hoe ze door het verkeer naar Kiekeboe zijn gekomen. Sommige kinderen zijn op de fiets gekomen, anderen met de bus en weer anderen zijn met de auto naar kiekeboe gebracht.

We praten met de kinderen over het verkeer en lezen boeken voor die erover gaan. Goede boeken over verkeer zijn bijvoorbeeld: De grote treinreis, en Liselotje krijgt een fiets.

Aan de hand van een grote vertelplaat praten we over de straat en wijzen we aan wat we allemaal hebben gezien. De kinderen weten al dat de auto's op de straat rijden en dat de stoep is om op te lopen. En als we de kinderen vragen 'wat moet je doen bij het oversteken?', dan weten ze heel goed dat je de volwassene met wie je bent aan de hand moet vasthouden en dat je goed naar links en naar rechts moet kijken.

Later op de dag gaan we naar buiten en maken samen heel veel foto's van hetgeen er allemaal op de straat te zien is.

Wanneer de foto's afgedrukt zijn, leggen we ze op tafel neer. We praten dan over het verkeer en bespreken bijvoorbeeld hoe een stoplicht werkt, hoe een fietspad eruit ziet, wat een zebrapad is en of een sirene van de brandweer wel door mag rijden bij het rode stoplicht. De kinderen weten hier al heel veel over te vertellen en denken erover mee. Ook bespreken wat voor soort vervoermiddelen er allemaal zijn en welke snel en welke langzaam gaan.

We leggen de verkeersmat op tafel, rijden met de speelgoedauto's over de wegen en laten de auto's wachten voor het stoplicht.
Ook verven we stoplichten, (wat betekent rood, wat oranje en wat groen?) en maken een prachtig autoschilderij door met een speelgoedauto door klodders vingerverf te rijden.
We zetten de railsbaan in elkaar en rijden er met de trein over. En de waterbaan vinden we helemaal super, met echt water erin, zodat de bootjes echt kunnen varen!

We zingen liedjes over vervoersmiddelen. Klik hier om de liedjes te horen. De auto-blues en de brandweer zijn onze favorieten!
We fietsen over het fietspad in de speeltuin en maken we een echt auto-circuit, waarbij we natuurlijk ook af en toe bij de benzinepomp moeten tanken. Het circuit loopt zelfs over de glijbaan!

En... onze autokoekjes zijn echt om te smullen!

We maken zelfs een wastraat .. kijk maar!

De trein

Een treintje ging uit rijden
Van Amsterdam naar Rotterdam.
En achter al die raampjes
daar zaten zoveel kinderen,
en die deden zo en die deden zo

achter al die raampjes,
en die deden zo en die deden zo,
zie za zo!

 

Helikopter

Helikopter, helikopter, mag ik met jou mee omhoog.
Hoog in de wolken wil ik wezen,
hoog in de wolken wil ik zijn.
Helikopter, helikopter, vliegen is zo fijn.

 

Op een klein stationnetje

Op een klein stationnetje 's morgens in de vroegte,
stonden zeven wagentjes keurig op een rij.
En de machinist die draaide aan het wieletje,
hakkehakke puf puf weg zijn zij!

De wielen van de bus

De wielen van de bus die draaien rond
rond en rond, rond en rond.
En de wielen van de bus die draaien rond
als de bus gaat rijden.

De deuren van de bus gaan open en dicht,
open en dicht, open en dicht.
En de wielen van de bus gaan open en dicht
als de bus gaat rijden.

De wissers van de bus gaan heen en weer,
heen en weer, heen en weer.
De wissers van de bus gaan heen en weer
als de bus gaat rijden.

De lichten van de bus gaan aan en uit,
aan en uit, aan en uit.
De lichten van de bus gaan aan en uit
als de bus gaat rijden.

De mensen in de bus gaan op en neer,
op en neer, op een neer.
De mensen in de bus gaan op en neer
als de bus gaat rijden.

De mama's in de bus die kletsen maar,
kletsen maar, kletsen maar.
de mama's in de bus die kletsen maar
als de bus gaat rijden.

De kindjes in de bus gaan hobbel hobbel hobbel,
hobbel hobbel hobbel, hobbel hobbel hobbel.
De kindjes in de bus gaan hobbel hobbel hobbel
als de bus gaat rijden.

De papa's in de bus die slapen maar,
slapen maar, slapen maar.
De papa's in de bus die slapen maar
als de bus gaat rijden.

De buschauffeur zegt dag dag dag,
dag dag dag, dag dag dag.
De buschauffeur zegt dag dag dag
als de bus gaat rijden.

Thema Sint en Kerst

December is een gezellige maand.
Eerst gaan we ons voorbereiden op het sinterklaasfeest en maken alle kinderen prachtige pietenmutsen of sinterklaasmijters!

De hele dag lopen de kinderen verkleed als Sint of als Piet, want schminken en verkleden is natuurlijk geweldig!

Als voorbereiding op het grote feest verkleden wij ons zelf ook vaak als Sint of als Piet. We doen dat gewoon waar de kinderen bij zijn en als we eenmaal verkleed zijn zien de kinderen ons echt als Sint en Piet.

Op het kunstwerk dat we allemaal voor Sinterklaas maken doen we extra ons best!
Ook gaan we zelf kadootjes inpakken, verstoppen en natuurlijk ook weer opzoeken.
De pepernoten die wij bakken zijn de lekkerste van het hele land, want wij zijn superbakkers!

We doen ook spelletjes met de handpoppen Sint en Piet. Handpop Sint vertelt een mooi verhaal, waar handpop Piet op reageert. De kinderen gaan hier helemaal in op!

Zwarte pietengym is ook een groot succes.
Alle Pieten klimmen door de schoorsteen of lopen met een zware zak vol kadootjes op de rug.
We zijn allemaal leninge pieten en zijn knap in alles, zoals: pakjes in de schoorsteen gooien met blokken... pepernoten strooien met ringen...over de daken lopen over matten en een koprol maken...in de pepernoot springen en ernaast en ervoor en erachter...op gekleurde plastic rondjes.
Als het grote karwei klaar is krijgen alle Pieten een diploma. Dat hebben ze echt verdiend!

En dan komt de grote dag!
Iedereen heeft de feestmuts op en we zingen voor de Sint de liedjes die we zo ijverig hebben geoefend. Alle kinderen mogen zelf in de schatkamer een kadootje uitzoeken en gaan heel blij en tevreden weer naar huis.

We hebben ook veel sinterklaasboeken. Iedere dag lezen we daaruit een verhaal, vaak met een sint of piet handpop erbij.
Boeken die we lezen zijn:
Het grote Sint en Kerstboek van Ron Schröder en Marianne Busser
Dikkie dik viert Sinterklaas van Jet Boeke
Bobbi viert sinterklaas van Ingeborg Bijlsma en Monica Maas
Lieve sinterklaas van Kathleen Amanl

Sinterklaasje kom maar binnen

Sinterklaasje kom maar binnen met je knecht
want we zitten allemaal even recht
Misschien heeft u nog even tijd
voordat u weer naar Spanje rijdt
Sinterklaasje kom maar even bij ons aan
en laat uw paardje maar buiten staan

En we zingen en we springen en we zijn zo blij
want er zijn geen stoute kindren bij
En we zingen en we springen en we zijn zo blij
want er zijn geen stoute kindren bij

O kom er eens kijken

O kom er eens kijken
wat ik in m'n schoentje vind,
alles gekregen van die beste Sint.
Een pop met vlechten in het haar,
een schoezig jurkje kant en klaar,
drie kaatsenballen in een net,
een letter van banket.
O kom er eens kijken
wat ik in m'n schoentje vind,
alles gekregen van die beste Sint.

 

Dag sinterklaasje

Dag Sinterklaasje, dag dag,
Dag dag Zwarte Piet.
Dag Sinterklaasje, dag, dag.
Luister naar ons afscheidslied.

 

En na Sinterklaas komt de Kerstperiode.
In korte tijd worden alle groepen omgetoverd in Kerstsfeer.

Samen met de kinderen versieren we de kerstboom en vol zorg zetten we het stalletje erbij met Maria en Jozef en het kleine Jesuskind.

Natuurlijk vertellen we ook het verhaal van Maria en Jozef die naar Bethlehem gingen en over het kindje dat werd geboren in de stal en in het hooi in de kribbe lag.

We maken muziek met trommels en bellen en zingen 'O denneboom'.
We hebben ook een kerstkoffer met allemaal mooie kerstspullen erin. Daar komt een heuse kerstboom uit.
De kinderen mogen de boom zelf versieren met ballen en een piek.
Ieder kind krijgt een kerstmuts op en ook dan zingen we alle kerstliedjes die we al kennen.

We maken ook kransjes met mooie glitters en sterren, die we prachtig versieren.
In deze tijd zijn ook alle kinderen ook druk bezig om een kerstverrassing te knutselen voor mama en papa. Daar kunnen ze thuis de hele kerstperiode van genieten!

In of voor de kerstweek dekken we elke dag de tafel gezellig met lekkere broodjes en de kaarsjes aan. We eten alleen maar lekkere en toch gezonde dingen. Dat is smullen! En het is extra lekker omdat we bij elkaar zijn en het feest samen beleven!

Mooie kerstboeken zijn:
Kerstmis van Dick Bruna
Dikkie dik viert kerstmis van Jet Boeke
De familie muis viert Kerst van Julia Hubery
Het kindje in de stal van Liesbet Slegers

O denneboom

O denneboom, o denneboom
wat zijn je takken wonderschoon
Ik heb je laatst in 't bos zien staan
toen had u nog geen kaarsjes aan

O denneboom, o denneboom
wat zijn je takken wonderschoon

Twinkel twinkel kleine ster

Twinkel twinkel kleine ster,
o wat ben je hoog en ver.
En je straalt zo teer en zacht,
twinkelt twinkelt in de nacht.

Toverlichtjes in de kerstboom,
kransjes ballen en een piek.
Samen vieren wij 't kerstfeest
en daarbij klinkt ook muziek.

Kerstfeest is voor alle mensen,
de een is groot de andere klein.
Bruin of wit en dik of dun,
samen hebben wij het fijn

Twinkel twinkel kleine ster,
o wat ben je hoog en ver.
En je straalt zo teer en zacht,
twinkelt twinkelt in de nacht.