Egeltjes maken van brooddeeg

Activiteit voor het thema Herfst uitgewerkt in de 8 ontwikkelingsgebieden van ons voorschoolse programma piramide voor de peuters.

 

Het piramide thema van deze periode is de Herfst. Piramide is, een wetenschappelijk bewezen voorschools programma, wat we door het hele jaar aanbieden aan onze peuters d.m.v thema's. Peuters exploreren, spelen en leren op een holistische manier. D.w.z. ze ontwikkelen zich op allerlei gebieden tegelijkertijd. De thema's worden ook vanuit die gedachte aangeboden. In het volgende voorbeeld van de herfstactiviteit worden deze 8 ontwikkelingsgebieden in de methode piramide benoemd en uitgewerkt. 

Persoonlijkheidsontwikkeling:

In het groep praten we over het onderwerp. We stimuleren de kinderen om na te denken en te vertellen in de groep. Het ene kind heeft meer hulp nodig dan het andere. We laten alle kinderen zoveel mogelijk zelf doen, maar helpen waar nodig.

Sociaal-emotionele ontwikkeling:

Bv. Als een meisje het niet leuk vindt om deze activiteit te doen.(Met de handen het deeg kneden). Praten we met haar om haar te laten benoemen wat ze dan niet fijn vindt. We proberen haar toch te stimuleren het wel te doen en haar te laten ervaren hoe het is om het deeg te kneden. We accepteren het ook als ze dat niet wil. Uiteraard kan het opeten van dit broodegeltje ook een emotie te weeg brengen, Wat zijn ze lekker!!!

Ontwikkeling van de waarneming:

Bij het egeltjes maken worden alle zintuigen geprikkeld. De meeste kinderen vinden het heerlijk om met het thema bezig te zijn. Sommige kinderen kunnen heel goed omschrijven wat ze proeven en vertellen daar dan over.

Taalontwikkeling:

We lezen samen met de kinderen heel veel boeken over de herfst. Elke dag wel één of meerdere boeken. Moeilijke begrippen leggen we uit en herhalen deze zodat het kind het echt begrijpt.  We lezen interactief voor. D.w.z. we geven het kind ruimte voor het stellen van vragen en het maken van opmerkingen.

Denkontwikkeling:

De herfst brengt heel veel kleuren met zich mee. Een egel is bruin, de stekels maken we van hagelslag. We tellen het aantal bolletjes deeg en elk kind krijgt 3 rozijnen. (2 voor de ogen en 1 voor de neus) De deegbollen worden gebakken in de oven. Als ze gaar zijn bekijken we samen met de kinderen het formaat van de deegballen. De een is groter dan de ander, hier praten we over.

Oriëntatie ruimte en tijd:

We praten over egels, waar wonen de egels, wat gaan ze doen als het gevaarlijk wordt, dan rollen ze zich op tot een bolletje. Als de winter aanbreekt en het wordt kouder houden de egels een winterslaap. We hebben het over seizoenen, eerst was het warm, nu wordt het kouder en krijg je vaak ook een andere jas aan. Een dikke jas.

Motorische ontwikkeling:

Het kneden en rollen van het deeg is heel goed voor de fijne motoriek alsook het plaatsen van de ogen en de neus.

Kunstzinnige ontwikkeling:

Elk egeltje is uiteindelijk anders geworden, maar ze zijn allemaal even mooi. We zingen over de herfst en de egel.